Portugal Deel I - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jan en Ella Broere - WaarBenJij.nu Portugal Deel I - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jan en Ella Broere - WaarBenJij.nu

Portugal Deel I

Door: Jan en Ella Broere

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ella

06 Oktober 2017 | Portugal, Lissabon

Maandag 25 september: Vanmorgen al vroeg wakker door een paar hanen die bij het krieken van de nieuwe dag beginnen te kraaien, leuk zo landelijk, maar vanavond eten we gebraden haan! Wat een lawaai
Na ontbijt even naar de supermarkt.
Er is erg veel keuze aan vis, we kopen verse moten zalm voor € 8 per kilo, lekker voor op de BBQ vanavond.
In de middag gaan we naar het stadje Figueira da Foz, hier 25 km vandaan.
Het waait lekker, de zon schijnt, het is 21 graden, wat wil je nog meer!
We lopen we een heel stuk over de boulevard en drinken daar een lekker pilsje in de zon.
Als we om 18u weer bij de caravan komen, gooien we de zalm op de BBQ en eten er courgetti bij.
’s Avonds als het donker en kouder begint te worden, gaan we naar binnen en kijken een aflevering Wallander en doen een spelletje Rummicub.

Dinsdag 26 September; Naar Porto, 150 km.
Porto is de tweede stad van Portugal en is wereld beroemd om zijn portwijn.
We vertrekken om 8u met een volle thermoskan koffie.
Als we vlak bij de stad zijn, trekt de mist op en is het 15 graden.
Het eerste wat je ziet is dat de stad erg heuvelachtig is en een aantal erg lange bruggen heeft.
Hij ligt aan het water “Douro”, waardoor zij een handelsroute met de Romeinen kregen.
Voor het verdere verslag van ons bezoek aan porto, zie het aparte verslag.

Woensdag 27 September; Rustdag.
Om 8.30 u komt de bakker het terrein oprijden met zijn warme broodje en stokbrood.
Wij kopen eerst het brood en gaan daarna met onze kamerjas en crocs aan, douchen! Net als in “We zijn er bijna”
Ontbijten buiten voor de caravan in de zon, al is het nog niet erg warm, 15 graden.
We gaan met de auto naar het strand, de Atlantische oceaan, rijden eerst tussen dennenbossen door om er te komen.
Het is 22 graden en voor ons de duinen en een prachtig zand strand, waar een paar vissers hun hengels hebben uitstaan, verder niemand op het strand.
We waaien lekker uit en lopen 10 km,( te zien op de stappen teller)
Als we weer teug naar de camping gaan, zien we hele velden vol hoge dennenbomen waarvan een gedeelte van de barst is weggehaald en dat daar een lekbakje onder hangt om de hars op te vangen.
We zijn even uitgestapt en constateerden dat het goedje erg plakkerig is en een beetje bitter smaakt.
Voor de lunch kopen we in de supermarkt 2 kilo mosselen, heel erg vers, supergroot en voor 2,50 €, ongekend!!
We drinken er een goed glaasje wijn bij en genieten de verdere middag van de zon!
We genieten ten volle van het pensionado zijn!!

Donderdag 28 September; Plaats Ourém- naar Fatima, midden Portugal, vertrek 10u, zowaar regent het even, 16 graden en 62 km rijden.
Na 10 min rijden, is het zonnig en in de loop van de dag wordt het 26 graden.
Fatima is een bedevaartsplaats te vergelijken met Lourdes, bekend doordat er op 13 mei 1917,
3 kinderen een aantal verschijningen hebben gezien, allereerst van een boodschapper, maar uiteindelijk is Maria aan hen verschenen. De laatste verschijning was op 13 oktober van dat jaar en Maria zou toen 3 geheimen hebben prijsgegeven (1:een visioen van de hel, 2: een visioen van een oorlog erger dan de eerste wereldoorlog, 3: een visioen van een moord op een Paus)
Alleen Lucia (1 van de kinderen) hoorde het geheim van Fatima. Zij is pas in 2005 overleden, de andere 2 kinderen al veel eerder.

Als je over deze situatie meer wilt lezen op internet dan lees je steeds andere verhalen, de een nog mooier dan de andere. Ook binnen het katholieke geloof zijn deze verschijningen zeer omstreden.

Het eerste wat opvalt is het immens grote plein voor de kerk, het is 2 x zo groot als het St. Pietersplein in Rome.
We zijn begonnen met het bezichtigen van de grote basiliek, deze is erg licht, veel moderne glas-in-lood ramen tonen taferelen van de verschijningen en afbeeldingen van de herders kinderen.
Daarna komen we op het grote plein, waar onderaan de hoge trap een open kerkzaal is en er voortdurend een kerkdienst wordt gehouden.
Tevens is deze kerk het eindpunt van de mensen die op hun knieën boetedoening hebben afgelegd.
Erg indrukwekkend en ook emotioneel om te zien
Jonge en oude mensen, biddend met de rozenkrans in de hand, terwijl zij op hun knieën een pad afleggen, om zo het heiligdom te naderen.
Wij zien zelfs een oude vrouw op haar knieën achter haar rollator dit pad met heel veel moeite afleggen!
Iets verder op het plein is er gelegenheid om kaarsen te kopen in allerlei formaten.
Aan de zijkant van het plein zijn 2 vuurplaatsen waar je de kaars dan kan aansteken en neer zetten, maar de kaarsen smelten sneller dan dat zij branden.
We zagen ineens iemand een onderbeen met voet eraan (van was), in het vuur gooien.
Toen we verder keken zagen we dat er nog veel meer ledematen lagen, zoals armen/ handen/ borsten/ hart en ingewanden, zoals een maag, van was. Je kon dat kopen en in het vuur kan gooien, met of zonder bijbehorend briefje. Luguber!!!!
Aan de andere kant van het plein is nog een enorme kerk met heel hoge deuren, waar ook weer een dienst word gehouden en waaronder verschillende zalen zijn waar je zelf kan bidden/ biechten en/of voor je kunt laten bidden.
Wat hebben wij hier als protestanten te zoeken, vragen wij ons af!
Met verbazing verlaten wij het terrein en hebben dan ineens, heel werelds, honger!

Om 12.30u vertrekken we dan naar de plaats Tomar, midden Portugal, 40 km bij Fatima vandaan.
We zoeken eerst iets om te eten en komen terecht in een leuke, lokale eettent, goed bezocht door de lokale bevolking, erg gezellig en lekker.
Daarna gaan we verder het stadje in en besluiten om de heuvel te beklimmen naar het “ klooster van Christus”, in 1160 gesticht door monnik- ridders en de Christusorde.
Als we eindelijk boven zijn, zien we dat we ook makkelijk met de auto hadden gekund, nou ja, we hebben onze stappen dan maar weer gezet!!
De kern van het klooster, de bidkapel, heeft mooie schilderijen/ fresco’s en het vergulde beeldhouwwerk onder de koepel zijn heel mooi gerestaureerd!
Het was zeker de moeite waard om dit te bezoeken!! zie foto’s
Dan vertrekken we om 16.30u weer terug naar de camping, via de tolweg, hier 88 km vandaan.
Wat een rust!! Tussen het groen, de kippetjes en hun kuikentjes en de poezen!!

Vrijdag 29 September; Rustdag.
Vandaag weer lekker zonnig, 25 graden.
Dit weekeind is het Familie weekeind van de Vijfvinkels.
Daar kunnen we dus helaas niet bij zijn dit jaar!
We zullen aan ze denken en er een pint op nemen!
Wij gaan met de auto opnieuw naar het stadje Figueira da Foz, 30 km vanaf de camping.
Het is een levendig vakantieoord, met grote jachthavens en een erg breed strand met flinke loop en fietspaden.
Wij gaan er eerst wat eten in de ”sushi bar 39”, erg lekker, vooral de lauw- warme hapjes zijn erg goed. Als we klaar zijn gaan we een heel eind langs het strand wandelen, lekker uitwaaien!
’s Avonds lees ik m’ n spannende boek uit, kijken we flikken Rotterdam en doen een spelletje Rummikub.

Zaterdag 30 September; Coimbra, 60 km vanaf de camping.
Vertrek 10u, 18 graden, in de loop van de dag 26 graden.
Dit is de oudste universiteit van Portugal.
De eerste Portugese koning Alfonso Henriques, besloot er in 1139 dat dit de hoofdstad van Portugal zou worden. De eer die de stad behield tot 1256.
Bij aankomst in de stad is het vrij druk, de eerste ondergrondse parkeergarages zijn vol.
Uiteindelijk hebben we een plekje gevonden, naast een mooi park, met mooie bogen en blauwe tegeltjes.
De stad is tegen een berg opgebouwd, we moeten overal klimmen en dalen.
Je moet hier niet gehandicapt zijn of slippers dragen, want dan kom je nergens, goede schoenen zijn hier een must, en gelukkig hebben we die!
Aan een druk plein staat de kerk Sao Tiago. Een heel oude 12e eeuwse kerk, aan de buitenkant goed te zien dat hij erg oud is.
Bij binnenkomst is het eerste wat opvalt dat in de hele kerk alle wanden bekleed zijn met geglazuurde, wit- blauwe tegels( lijkt op Delfts blauw) met bijbelse afbeeldingen.
Aan het eind van de kerk een prachtig bewerkt altaar stuk.
De eerste 2 koningen liggen in het museum begraven met van allebei een afbeelding van hen liggend in hun graf en met een leeuw aan hun voeten, aangrenzend is een monniken klooster, allemaal uitbundig versierd met veel houtsnijwerk en sommige dingen prachtig gerestaureerd!
Daarna gaan we weer verder de stad in.
Veel gezellige winkeltjes en eettentjes, al staat er ook veel leeg en is de stad ook behoorlijk vervallen.
Als we na veel klauteren bij de universiteit aankomen, is daar een feest aan de gang en worden wij niet geacht daar bij aanwezig te zijn, dus vertrekken we weer.
Dan maar een eettentje zoeken!
Op een leuk terras gegeten, waar we een fles Mateus rosé bestellen, erg lekker!
Wij dronken dit soms ook toen we net getrouwd waren, dus reken maar na hoelang geleden dit was.
Toen nog in aardewerk kruikjes te koop, nu in flessen, maar wel met de zelfde karakteristieke vorm. Daarna nog door de stad gelopen met veel straat muzikanten en allerlei straattheater.
Leuk was om 2 straat muzikanten te horen spelen met gitaar en trommel, waarbij hun hond aan het einde van de zin, luid jammerde.
We hebben , op de stappenteller te zien, 15 km gelopen!

Zondag 1 oktober 9.00u vertrek naar Lissabon, 170 km vanaf de camping, midden Portugal.
We nemen afscheid van de Hollandse campingbaas en vertrekken er met een stralende zon en
17 graden. We rijden over een mooie 3 baans tolweg, en het lijkt voor ons wel een autoloze zondag, geen kip te zien!
Na een tien minuten rijden zien we pas de eerste auto verschijnen.
Om 12u zijn we op camping “ Lisboa” aangekomen en het is in de schaduw 29 graden.
Het is een grote stads camping met voor de deur van de camping de bus die ons naar het centrum van Lissabon zal brengen.
We krijgen een prima plaats toegewezen, op een betonnen plateau en onder bomen.
Iedere plaats heeft eigen stroom en water voorziening en eigen afvoer.
De camping is glooiend, voor de helft bezet en er staan vooral Fransen en Duitsers met campers, een enkele Nederlander maar. Nog nergens heb ik zo duidelijk de omslag gezien van caravans naar campers. De paar caravans die er stonden waren echt een uitzondering. Campers volop in alle uitvoeringen en maten.
’ s Avonds kunnen we voor ’t eerst wat langer buiten zitten, omdat het niet koud en vochtig wordt, zoals op de vorige campings.
We hebben de verlichting/verwarming die Jan gekregen had bij het afscheid van de CvB aan gedaan, erg gezellig!!
Dan gaan we naar binnen, kijken naar een aflevering van flikken Rotterdam, lezen nog wat en gaan naar bed.

Maandag 2 Oktober; Vandaag gaan we de kust van Lissabon verkennen.
We rijden eerst naar Cabo Espichel, dit is een plaatsje helemaal op de punt gelegen.
Met hoge steile rotsen, die verdwijnen recht in zee, waar het land plotseling ophoud.
Een vuurtoren waarschuwt voor de verraderlijke rotsen.
Je hebt er een fantastisch uitzicht over de Atlantische – Oceaan en de kust!!
Daarna bezoeken we de laat 17e eeuwse kerk, die met z’n rug naar de zee is gebouwd.
Erg mooi, helaas mochten we geen foto’s maken!
Buiten de kerk staan aan weerszijde, 2 lange pelgrims verblijven.
Iets verderop, aan de rand van de klif, staat een kapelletje met een koepel, versierd met blauw- witte tegeltjes ( azulejos)
Daarna rijden we naar het stadje ”Lagoa de Albufeira” om op het strand te liggen en te gaan zwemmen.
We vinden daar een soort binnen watertje met mooi zandstrand, waar nog meer mensen liggen, dus stoppen we daar. We liggen, eten en zwemmen wat, maar niet al te lang, want het is 33 graden we hebben een paar dingen vergeten, zoals een parasol en een zonnehoed!
We maken nog een wandeling door de duinen naar het strand met de hoge golven, heerlijk!!!
Als we er genoeg van hebben vertrekken we weer, kleden ons weer om en gaan naar het stadje
“Sesimbra”, daar lopen we wat langs de boulevard, kijken er mensen, drinken wat op een terrasje en gaan dan weer met de auto naar de camping, waar het nog wel 33 graden is, maar wij onder de bomen en een beetje wind, kunnen gaan genieten van een koude klets!
We hebben vandaag toch nog met dit warme weer, 12 km gelopen!
We blijven tot 22.30u lekker buiten voor de caravan zitten, met 25 graden, daarna nog een paar potjes Rummikub en gaan slapen met de airco aan!

Dinsdag 3 Oktober; Ontbijt buiten in de zon met 24 graden, heerlijk!!
In Nederland was het gisteren 16 graden, regen en felle windstoten.
Vandaag gaan we naar Sintra. Deze plaats ligt iets ten westen van Lissabon, is een koele plaats om te vluchten voor de hitte van de stad.
Hier brachten de Portugese koningen de zomer door.
De snelwegen hebben vaak erg korte invoeg stroken, erg opletten altijd en de Portugezen rijden als gekken.
Als we in Sintra aankomen, zien we dat midden in de oude stad, 2 conische schoorstenen hoog boven het koninklijk paleis uitsteken. Dit zijn de schoorstenen van de keuken van het paleis.
Het paleis” Het Paco Real” of ook wel Palácio Nacional de Sintra genoemd, is eind 14e eeuw gebouwd.
Het is een erg mooi paleis, heel veel muren met blauw-witte tegels, mooie bewerkte kasten en plafonds.
Ik heb eigenlijk nog nooit zo’n mooi en sfeervol kasteel gezien!!
Het wordt ook netjes onderhouden, er liepen 2 dames rond die alles schoonmaakten en de vloeren boenden.
Halverwege de tijd dat wij er waren, gingen onze zolen steeds meer geluid maken bij het lopen, alle mensen die daar liepen kon je aan het eind van het bezichtigen, horen aankomen lopen door alle was die eronder bleef plakken.
De keuken was ook een bezienswaardigheid met zijn grote pannen op hout gestookt en zijn torenhoge schoorstenen.

Woensdag 4 oktober, bezoek aan Lissabon, zie apart verslag wat later volgt

Donderdag 5 Oktober; Lekker op ons gemak binnen ontbijten, ’t is net nog wat te fris om buiten te zitten(17 graden)
10u vertrek naar andere camping , 213 km van deze camping vandaan. Om 12.30u arriveren we op de camping in Zambujeira do Mar (zeg maar Zambujeira aan zee) Een camping in de middle-of-nowhere, maar met prachtige stranden en bij een heel leuk en karakteristiek Portugees plaatsje. We willen hier weer even lekker uitrusten van de vele bezoeken van de afgelopen week en gaan dus gewoon een paar dagen niets anders doen dan lezen, eten en slapen.

• 06 Oktober 2017 - 20:42

Alice:

Deze reis is een goede voorbereiding op de vierdaagse. Volgend jaar juli de caravan dus maar in Nijmegen stallen