Van Orio naar Portugal - Reisverslag uit Pombal, Portugal van Jan en Ella Broere - WaarBenJij.nu Van Orio naar Portugal - Reisverslag uit Pombal, Portugal van Jan en Ella Broere - WaarBenJij.nu

Van Orio naar Portugal

Door: Jan en Ella Broere

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ella

25 September 2017 | Portugal, Pombal

Hieronder de update. Het meeste wordt geschreven door Ella, meestal in de auto op haar tablet en dan redigeert jan het geheel en maakt er een nieuw verslag van, zie hieronder:

Zaterdag 16 september,
We worden wakker van een licht getik op de caravan, regen!
Eerst maar eens een lekker ontbijtje met koffie en vers stokbrood.
Als we dit op hebben regent het al niet meer!
Jan maakt de blog met “ JanenElla.waarbenjenu” verder af en verstuurd dit.
Ik lees ondertussen mijn boek uit.
Daarna vertrekken we naar de plaats Hondarribia, in Spaans Baskenland, vlak langs de Franse grens
Het bovenste deel van de stad is omgeven door 15e eeuwse stadsmuren, omdat zij telkens weer werden aangevallen door de Fransen.
Een heel gezellige stad met gezellige terrassen en barretjes met tapas en pinxtos.
De straten komen uit bij de kerk, we horen daar wel een kerkorgel spelen, maar kunnen er niet in.
De stad doet een beetje Oostenrijks aan door een glooiend groen gebergte, de oude huizen met bewerkte gekleurde dakranden, balkons met veel bloemen en wapenschilden.
Het regent nog af en toe nog wat, maar het is 20 gr. dus niet koud.
Via de toeristische route ook weer terug, het is een flink glooiend gebied met groene heuvels.
Op de camping aangekomen schijnt de zon,
We drinken even wat en gaan naar zee, dat is bij de camping, de weg oversteken en je staat aan het strand!
Het waait behoorlijk, geen weer voor ons om te gaan zitten of te gaan zwemmen.
Een paar mannen proberen wel te zwemmen, maar hebben er snel genoeg van.
Wij lopen de heuvel op die naast het strand ligt, boven aangekomen hebben we een prachtig uitzicht over zee en de kustlijn.
De Atlantische oceaan is behoorlijk onstuimig, er ligt een pier voor het strandje om de golven te breken een prachtig gezicht zo!
Als we terug zijn op de camping drinken we eerst wat en eten daarna een flinke moot zalm met courgetti, erg lekker.

We zien het nieuws van Nederland, daar is het vandaag 13 gr. geweest met erg veel regen, het dubbele van andere jaren.
Maar wij hebben de afgelopen dagen ook wel ons portie gehad!

Zondag 17 September.
Het is 12 gr. bij vertrek om 9.30u van de camping nadat Jan eerst afgerekend heeft en stokbrood gekocht.
Ik (Ella) bedien vandaag voor ’t eerst de eaccuboor en draai de pootjes op, daarna bedien ik de mover.
Deze werkt prima, draait goed om zijn as en ik hoef er verder niets anders aan te doen dan met de afstandbediening te werken tot de dissel boven de trekhaak staat en er zo overheen kan zakken, makkie!
We gaan vandaag naar Salamanca, 425 km rijden.
Het landschap bij vertrek doet erg Oostenrijks aan, glooiend groen met veel dennenbomen.
Naar mate we steeds verder zuidelijk komen, breekt de zon meer door, stijgt de temperatuur en wordt het landschap minder groen.
Rijden over de tolweg met vrij veel tunnels, ondanks het schraler wordende landschap, wat soms op een maanlandschap lijkt zijn er veel velden met uitgebloeide zonnebloemen.
Onderweg natuurlijk weer luisteren naar Kik vd Veer, met “Andermans Veren”
Ik verzorg de inwendige mens en Jan rijdt.
In Spanje mag je met de caravan niet harder als 80 km p/u rijden, wel lekker relaxed. (houden we ons trouwens niet aan:))
Om 13.00 u rijden we langs de afslag van Burgos.
Twintig km voor Salamanca zien we de eerste ooievaarsnesten alweer staan langs de snelweg, met wat verzakte nesten zonder ooievaars erin.
Om precies 15.00u rijden we camping Don Quijote op, waar we 3 maanden geleden ook gestaan hebben.
We zoeken een plaatsje bij bomen en ander groen, maar ook met zon!
In een klein uurtje staan we helemaal uitgepakt met luifel/ tafel/stoelen, koelbox en kookplaat.
De zon schijnt lekker en wij zakken neer in een stoel en drinken er een pint op (Ella een wijntje) tot het acht uur is, dan gaan we naar het restaurant van de camping, eten daar een heerlijke BBQ schotel en daarna gaan we op tijd naar bed!
De plannen voor deze camping zijn heel simpel, niet te veel doen en vooral eens lekker uitrusten. We waren al tweemaal eerder in Salamanca en hebben het meeste dus wel gezien, alleen bij ieder bezoek zie en ontdek je wel weer nieuwe dingen, ook deze keer weer. Maar we blijven gewoon een aantal dagen op de camping en doen maar een paar uitstapjes.

Maandag 18 september.
Lekker uitgeslapen tot 9.00u.
Helaas regent het een beetje als we buiten komen om te gaan douchen.
Het is een nette douche cabine met lekker veel warm water en we zijn zeker niet de enige die er gebruik van maken.
Er is alleen geen afgeschoten deel voor je droge spullen, dus meeste mensen leggen hun droge spullen op de bank in de gang.
Ik ben blij dat ik naar Nicolette heb geluisterd en mijn kamerjas heb mee genomen, zeker nu erg gemakkelijk, ik hoef hem alleen maar over de deur van het hokje te hangen.
Als ik klaar ben en buiten kom, schijnt de zon al weer volop, heerlijk!
Daarna ontbijten met broodjes uit de aifryer, want we weten nog van de vorige keer toen we hier waren dat het stokbrood niet geweldig was.
De camping staat voor minstens ¾ vol, waaronder veel Nederlanders, maar er vertrekken er ook veel vandaag!
Het zijn allemaal grijze postduiven, net als wij!
We doen inkopen bij de Lidl en gaan daarna van de zon genieten.
’s Middags maken we een lekkere wandeling op het loop/ fietspad langs het water.

Het was vandaag 20 gr. en zonnig, om 19.00u eten we buiten in de zon.
De eksters die vlak bij ons in de boom een nest hebben gaan flink tekeer. Ik kijk of mijn bril nog op tafel ligt, want ze houden van glimmende dingen! Gelukkig ligt hij er nog! (Riet, haha)
De buurman naast ons zit zacht te tokkelen op zijn gitaar en onze overburen blijven tot laat buiten zitten om te kunnen roken.
Wij gaan als het wat frisser wordt naar binnen, drinken een glaasje, eten een nootje en doen een spelletje, daarna naar bed.

Dinsdag 19 september; Prinsjesdag!
Wij houden een echte rustdag, slapen uit voor ons gevoel, uit bed om 09.00u. en doen kalmpjes aan met ontbijt en koffie, lezen een krantje en blijven nog even in de caravan, want buiten is het nog te fris. De camping loopt ’s morgens leeg en vanaf pakweg 15.00u. loopt hij weer langzaamaan vol. Wij hebben zoals gezegd niets gedaan, maar hebben ’s middags wel een wandeling gemaakt voor de stappenteller, totaal aan het einde van de dag 15.000 stappen. Jan heeft ’s avonds het avondeten gemaakt, mihoen met kip en verse groenten op de inductiekookplaat buiten. Het was heerlijk. In de avond even gekeken naar de tv en wat gelezen en redelijk vroeg in bed gedoken.

Woensdag 20 september.
Opnieuw lekker lang geslapen, wakker worden tegen negenen, voor ons echt uitslapen. Even uitgebreid tijd genomen voor de hygiëne, dus allebei even naar de douche zoals dat gebeurt door pensionado’s, dus op crocs met een kamerjas aan. (net als in "We zijn er bijna"), dan krantje binnenhalen en pas wat later aan het ontbijt, niet eerder dan dat het zonnetje binnenkomt voor de caravan. Uitgebreid ontbeten met gebakken eitje en fruit en ons daarna klaargemaakt voor een bezoek aan Salamanca. Niet al te uitgebreid, we waren er in juni ook nog. De middag brengen we gewoon door voor de caravan, de temperatuur is prima 26 graden en er waait ook nog een beetje wind, dus het is hier prima uit te houden. Jan doet zijn stappenloopje, want rustdag of niet die stappen moeten worden gehaald.
We BBQ’en met een varkenshaasje (kinderarmpje), salade en pommes salardaises.
Het is een heerlijke zwoele avond tot ong. 21u.
We zijn gelukkig!!

Donderdag 21 september: rustdag.
Het is bij het opstaan 7 gr, we doen de vloerverwarming aan, erg lekker!
De zon begint door te komen, vandaag wordt het 25 gr. en soms wat bewolking.
Jan en ik maken een flinke wandeling langs het net achter de camping gelegen riviertje, de Rio Torm, heen en terug 8 km.
We drinken koffie in de zon en gaan daarna naar de Lidl voor wat inkopen.
Bij terugkomst eten we wat en lezen allebei een boek uit onze nieuwe E- reader’s, dit bevalt ons goed, makkelijk leesbaar!
Er zijn hier vrij veel vliegen, verder niet veel ongedierte gelukkig.
’s Avonds BBQ’en voor de caravan, als we klaar zijn met eten, is het inmiddels donker.
Jan stelt voor om nog even wat te gaan drinken op het terras van de camping waar het inmiddels gezellig druk is, het is niet zo koud als de afgelopen avonden, dus kunnen we buiten onder het afdak zitten en dan naar bed!

Vrijdag 22 september: De zon schijnt als we wakker worden( 9u, pensionado tijd)
Het is nog 9 gr, maar het wordt snel warmer.
Vandaag gaan we naar de plaats Zamora, hier 72 km vandaan.
Dit was in het verleden een strategische grensplaats, met in het centrum veel Romaanse kerken, ruïnes van stadsmuren uit 893, Twee paleizen en een 12e eeuws Romaanse Kathedraal met een geschubde, halfronde koepel en verschillende andere kerken uit de 12e eeuw, allemaal erg mooi en indrukwekkend, zie de foto’s
Het Museo de Semana Santa is overweldigend, verbazingwekkend en aangrijpend!
Er staan een veelvoud aan praalwagens, (ongeveer 30) die met de Paasdagen door de straten van Zamora gevoerd worden. Ze worden gedragen door de inwoners die dit soms op blote voeten doen. Ook kinderen lopen met een van de ouders in de kleur van het gewaad wat de ouder draagt mee.
Zij lopen in zwarte of gekleurde gewaden, vaak met puntmuts en gehele gezichtsbedekking.
Dit wordt ook op de video getoond in het museum, je ziet hoe het er met Pasen aan toe gaat in de straten van Zamora.
In het museum staan voor of tussen de praalwagens in, aangeklede poppen met de gewaden, die tijdens het Paas- proces gedragen worden.
Het zijn vooral de poppen met zwarte pij en zwarte hoge puntmuts waar ik de kriebels van krijg, alleen de ogen zijn onbedekt, zo lijkt het net of er echt iemand staat te gluren!
Ik zou het allemaal weleens met Pasen in het echt willen zien!
Als we dit alles gezien hebben gaan we aan de tapashapjes oa. gemarineerde mosselen in tomaten saus, heerlijk klaargemaakte gesiers( kippen maagjes) en gefrituurde inktvisjes en drinken er een goed glas wijn bij, we gaan daarna het gezellige stadje in met de vele terrasjes.
We zien daar ook de herberg voor de pelgrims die de Camino lopen, ws heeft mijn broer Jaap hier ook geslapen op zijn reis.
Het is vandaag heerlijk weer, 27 gr.
’s Avonds eten we een stokbroodje voor de caravan.
Dan een potje scrabbel onder het genot van een glaasje wijn, het spel is lastig om te doen en Jan wint weer eens voor de verandering.

Zaterdag 23 september;
De zon schijnt al volop als we naar buiten kijken, vandaag gaan we niets bijzonders doen!
Na douche, lekker ontbijten, het is 14 graden, maar in de zon!
De camping ontwaakt langzaam, leuk om te zien hoe de mensen om ons heen wakker worden.
Onze Nederlandse overbuurvrouw steekt haar slaperige hoofd buiten de deur om te kijken of zij buiten kunnen zitten, ( heeft een zeer verwarde coupe haar, coupe Connie Palmen)
Als ik naar de douche loop, zie ik een stel van ongeveer 70 jaar, met een kop koffie, achter hun motor, naast hun opgooi tentje staan te genieten van de zon en de natuur!( hebben verder niets bij zich om te kunnen zitten) Leuk!
Ik doe nog even een handwas en daarna maken Jan en ik met onze zonnehoedjes op (niet lachen) onze wandeling langs het water.
Het wordt vandaag volgens de voorspelling, 27 graden, maar in Salamanca zagen we dat er 31 graden gemeten werd.
Vanavond gaan we om 17u. naar Salamanca, om daar wat te gaan eten, op zaterdag is het daar gezellig druk en daar houden wij van!
Spanjaarden gaan massaal de straat op om te zien en gezien te worden.
Jan gaf zijn ogen goed de kost!
Op het Plaza Mayor, diverse groepen vrijgezellen-feest vierende jongeren, allemaal zeer ludiek gekleed .
Ook een aantal echte bruidsparen laten zich van alle kanten fotograferen op het Plaza
In de loop van de avond loopt het Plaza helemaal vol en is het één groot levend terras.
Wij genieten van de avond met volle teugen, mede door de heerlijke temperatuur!
We vertrekken toch nog redelijk op tijd( ivm de Bob) en sluiten ons afscheidsavondje op deze camping en Spanje af met een wijntje op het volle terras van de camping.
Uit eten in Spanje kan niet voor 20u. maar er komen om 21.30u nog mensen met kleine kinderen dineren, de kinderen mogen tussendoor in de aangrenzende speeltuin spelen, wij zien dit alles met verbazing aan!

Zondag 24 september; Vertrek naar Portugal, 382 km.
Om 8.50u vertrekken we van de camping met een volle thermoskan koffie en broodjes uit de aifryer.
Het is 12 graden en de zon schijnt.
Prachtige snelweg, erg weinig andere auto’s, hier en daar wat koeien op het vlakke, dorre land ernaast.
Om 10.30u passeren wij de grens en zijn we in Portugal.
Wij moeten nu de klok een uur terug zetten, dus is het nu 9.30u
Het landschap wordt langzaamaan heuvelachtiger, ook een mooie snelweg, gedeeltelijk tol.
We moeten flink klimmen en dalen.
Om 13.30u komen we op camping Tamanco aan, die door Nederlandse eigenaars gerund wordt.
Deze camping ligt iets onder de plaats Coimbra.
Het is een mooie, gezellige camping met veel tropische bomen en bloemen. In een half uurtje zijn we klaar, hebben alles uitgepakt en zitten in de schaduw van een citroenboom met wat drinken en een nootje, te genieten van de rust op de camping.
Tussen de bomen door zien we het zwembad liggen, kippen lopen los rond en het is 25 graden.
We eten wat en om 20.30u gaan we naar binnen want dan wordt het kouder en is het donker.
Jan heeft een proefabonnement op Netflix genomen, zodat we toch eens een filmpje kunnen kijken als we dit willen, op het caravan-forum waren ze er erg over te spreken.
De films die Jan thuis gedownload had, zijn gecrashed dus helaas!
We kijken een aflevering van Wallander op de computer, dat gaat uitstekend.

• 25 September 2017 - 20:08

Anke:

Morgen zijn er al twee weken om. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Geniet!
    Nog 9 weken te gaan!

• 25 September 2017 - 23:11

Annemarie:

Wat een rust en en genot straalt jullie verhaal uit. De zon is nog best aanwezig en het land prachtig om te zien. Ga zo door!
    Ik geniet op afstand mee.

• 25 September 2017 - 23:18

Jaap:

Wat een mooie reis.
    En ja ik heb in Zamora in die herberg geslapen, een mooie stad met veel kloosters.
    Kijken jullie even hoe de herberg in Coimbra eruit ziet, want daar wil ik volgend jaar langs.
    Dat geld ook voor andere plaatsen langs de weg van Lisabon naar Santiago, want ik ben nog nooit door Portugal geweest.
    Veel plezier en hou ons op de hoogte.
    Groeten
    Jaap en Annemarie

• 26 September 2017 - 09:16

Jaap:

Ik word echt jaloers van deze verhalen, zo op de vroege ochtend op mijn werk :) Maar het is erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Jullie genieten volop! Nog heel veel plezier.

• 26 September 2017 - 09:18

Janine:

Mijn verslag staat onder Door :Jaap, maar ik was het hoor ")

• 26 September 2017 - 09:32

Pjotr:

Wat een vervelende berichten allemaal.....lekker uitslapen, mooie temperaturen, wijntje, uit eten, wandelen. Klinkt allemaal prima en nu in Portugal bij Coimbra. Een prachtige plaats waar ik mooie herinneringen aan heb. Geniet ervan en jullie hebben nog heel wat weken te gaan.

• 26 September 2017 - 10:03

Alice:

Heerlijk! alsof ik kijk naar 'we zijn er bijna'. Ik zie het voor me hoe jullie richting badhikjesngaan met crocs en badjas. Zo lekker om de tijd aan jezelf te hebben en dan ongelimiteerd. Geniet ervan!

• 26 September 2017 - 11:22

Nicolette:

Klinkt allemaal heerlijk!
    Mooie omgeving, lekker uitslapen en natuurlijk lekker eten en drinken!
    Geniet ervan!

• 27 September 2017 - 13:46

Riet Bruggeman:

Het klinkt allemaal heerlijk! Zeer afwisselend, natuur, cultuur, natje en droogje en mooi weer! We twijfelen er niet aan of het is genieten. En Ella ..... let echt op je brilletje hoor als er eksters in de buurt zijn! We gaan steeds meer geloven dat straks, als de bomen hier kaal zijn, het eksternest bij de overburen naar beneden zal kletteren en mijn brilletje alsnog te voorschijn komt!! -):

Veel liefs van ons

Tags: Portugal