Bezoek aan Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Jan en Ella Broere - WaarBenJij.nu Bezoek aan Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Jan en Ella Broere - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Porto

Door: Jan en Ella Broere

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ella

27 September 2017 | Portugal, Porto

Dinsdag 26 september.
Vandaag naar Porto, de wekker gezet om 07.00u, want het is 150km naar Porto, met zoeken en parkeren zeker 2 uur, dus uiterlijk om 8.00u vertrek om omstreeks 10.00u in Porto te zijn.
Onderweg zien we het weer veranderen, vertrek met bewolking, temperatuur omstreeks 10 graden, dan een schraal zonnetje, dan redelijke mist, temperatuur daalt zelfs onder de 10 graden, maar vlak voor Porto breekt de lucht open en binnen no time is alle bewolking en mist vertrokken
Om precies 10.00u. parkeren we de auto in hartje Porto in een parkeergarage en lopen in een stralend zonnetje de stad in.
We lopen eerst wat door de stad om het stadsleven een beetje in te ademen en komen dan uit bij de “Igreja dos Clérigos”, een kleine kerk, maar wel met een bijzonder mooi interieur en een zeer opvallende hoge toren, een belangrijk herkenningspunt in Porto. Aan het einde van onze dag in Porto, wees deze toren ons ook weer de weg naar de parkeergarage. Na deze kerk werd het eerst tijd voor een goede bak koffie en daarna zijn we snel verder gegaan. Porto bezoeken is wel zwaar werk, want deze stad is alleen maar te bezoeken door veel te klimmen en ook weer af te dalen. Hierna bezoeken we de “Igreja de Nossa Senhora da Vitória”, zeker in vergelijking met de andere te bezoeken kerken niet de allermooiste, maar wel een mooie kerk met een heel eigen karakter. We vertrekken dan richting de Cathedral “Sé”, niet heel bijzonder, maar voor deze cathedral ligt een groot plein met een magnifiek uitzicht over Porto. Vanaf daar vertrekken we en komen we uit bij een lange trap die ons steeds verder naar beneden voert en ons uiteindelijk brengt in de wijk “Ribeira”, deze wijk aan de rivier bestaat uit een wirwar van smalle kronkelige straatjes. Veel gevels dragen (net als op veel andere plaatsen in Portugal) kleurige tegeltjes of pastelschilderingen. Het is een arbeiderswijk, de was hangt er te drogen boven de straat en het is er druk en gezellig.
Onderaan komen we eerst aan bij de “São Francisco”, een gotische kerk uit de 14e eeuw. Altaar en zuilen zijn bewerkt met houtsnijwerk en dat houtsnijwerk is weer bedekt met ruim 200kg zuiver goud. Kitsch, maar zo uitbundig dat het wel imponeert. De foto’s van deze kerk komen van Internet, want fotograferen in de kerk was verboden. Belangrijk element in deze kerk is de “Boom van Jesse”, de afbeelding van de stamboom van Christus, vanaf de persoon Jesse (de vader van Koning David), de persoon die onder de boom is afgebeeld en gaat dan via Koning David (rechts) en Salomo (links) naar boven waar Christus in het midden staat met Maria en Jozef aan de rechter en linker zijde. Daarna brengen we nog een bezoek aan de catacomben waar we geheel onverwacht een kijkje krijgen in de “knekelkelder”, brrr…..
We krijgen honger en stappen een klein eettentje in voor een lunch wat echter meer dan een lunch werd, wat hebben we daar heerlijk gegeten. Later bleek het één van de top 10 restaurants van Porto te zijn, wat gelukkig niet uit de prijs bleek. Hierna beklimmen we opnieuw vanaf de haven de trappen naar Porto hoog. Dat kan ook per lift, maar ja, we moeten stappen maken, dus we gaan met de trap en wandelen over de brug over de Douro en weer terug, wandelen daarna nog wat door Porto, langs nog een paar kerken en uiteindelijk door het winkelcentrum van porto en de markthal en stappen omstreeks 17.00u weer in de auto, terug naar de caravan. Porto, een prachtige stad, beslist voor herhaling vatbaar.

Tags: Porto

Jan en Ella

Ingaande 1 september van 2017 zijn zowel Ella als ikzelf met pensioen gegaan. Om een beetje aan de nieuwe staat te wennen als pensionado's willen we beginnen met een rondreis door Spanje en Portugal. We zijn de afgelopen twee jaar ook voornamelijk in Noord en midden Spanje geweest en willen nu in pakweg twee-en-een-halve maand het Iberisch schiereiland rond. We genieten nu beide nog van een goede gezondheid en hopen uiteraard nog lang samen in goede gezondheid te genieten van onze pensioenleeftijd, maar waarom iets uitstellen als het nu kan.

Actief sinds 06 Sept. 2017