De eerste twee reisstappen richting Portugal - Reisverslag uit Orio, Spanje van Jan en Ella Broere - WaarBenJij.nu De eerste twee reisstappen richting Portugal - Reisverslag uit Orio, Spanje van Jan en Ella Broere - WaarBenJij.nu

De eerste twee reisstappen richting Portugal

Door: Jan en Ella

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ella

16 September 2017 | Spanje, Orio

Vertrek op dinsdag 12 september om 9.45u
Gereden deze dag 766 km.
Jan heeft vanmorgen nog verse broodjes gehaald en klaargemaakt voor onderweg en ik heb een thermoskan koffie gezet. Dan vertrekken we als net gepensioneerden voor een vakantie van ruim 2 ½ maand!
Als we net vertrokken zijn en Jan nog even stopt op een parkeerterrein voor een laatste controle, gaat het zo hard regenen, dat we eerst nog een poosje wachten, omdat we zo niet verder kunnen rijden vanwege de regen!

Omdat de rit erg meeviel en het weer niet uitnodigde om al op een camping te gaan staan en we al snel dichtbij Parijs zaten, besloten we door te rijden naar Tours, pakweg 200 km.onder Parijs. Anders zouden we al gestopt zijn om bij camping Sorel te overnachten.
Dan krijgen we via de navigatie door dat de tolweg bij Parijs is afgesloten! De navigatie slaat op tilt, we krijgen de ene na de andere melding met alternatieve route’s, die we dan maar volgen!
Alles bij elkaar valt het reuze mee!
We gaan naar Tours en staan op camping ”Acasia”.
Deze ligt net buiten Tours, staat vrij vol met Engelse caravans op moment van aankomst en we staan tussen bomen in.
De camping is afgesloten met een electronisch hek, waar je alleen met een pasje in kan!
Zodra we de pootjes van de caravan hebben uitgedraaid, gaan we uit eten!
Jan heeft via tripadvisor een leuk restaurant opgezocht op korte afstand van de camping, is hij op dinsdag gesloten!!
Als we terug rijden naar de camping, zien we een Asia wok, we hebben honger dus stoppen we daar maar, hebben er uiteindelijk heerlijk gegeten!!
Als we weer in de caravan zijn, voelen we het wel, dat we de hele dag gereden hebben en gaan vroeg naar bed!

Woensdag 13 september.

We hadden met elkaar afgesproken, dat wanneer het weer er redelijk uit zou zien, wij een dagje zouden blijven.
Bij opkomst waait het wel flink, geen regen en het is 20 graden, dus een dag om Tours onveilig te maken!
Ontbijten; geen winkel in de buurt met verse broodjes, dus heerlijke broodjes in de airfryer gemaakt, want ik ga niet zonder op vakantie!
Daarna met de auto naar centrum van Tours, 6 km.

Er zijn 2 mooie kerken, welke we beiden bezoeken.
Eén heeft prachtig gebrandschilderde ramen met veel blauw tinten.
De ander is wat soberder, heeft als je de kerk binnenkomt aan het einde een verhoogd preek gedeelte.
Wij horen zingen als we dichterbij dit gedeelte komen.
Het blijkt dat er onder het preekgedeelte aan beide kanten een trap naar beneden is,een soort onderaards gewelf.
Daar wordt op dat moment een kerkdienst gehouden, met vrij veel mensen, nonnen en priesters, erg indrukwekkend.
We drinken koffie in een tentje op het treinstation.
Het is 20 graden met soms een klein buitje.
Verkennen daarna verder de Stad. Veel mooie kleding winkels, straatjes met pleintjes en vakwerkhuisjes en heel veel luxe eettentjes en tentjes waar baguette te koop zijn, maar deze moet je uit de hand eten, je kunt er niet zitten.
Wij zoeken een pizzeria,verrassend en erg lekker!

Om 17u zijn we weer op de camping en gaan we nog even buiten zitten totdat het weer een beetje gaat regenen.
We horen dat het in Nederland vandaag windkracht 10 is, hopelijk waait er dit keer geen schutting om!

Jan kijkt 's avonds op z’n laptop via internet naar voetbal, Feijenoord Manchester, helaas verliest Feyenoord met 4-1
Daarna gaan we een voor ons nieuw spel uitproberen” scrabble”, nog nooit gedaan!
Het viel ons niet mee, veel moeilijker dan gedacht, Jan wint van mij, morgen weer een kans!

Donderdag 14 September, vertrekken naar Orio, net over de grens van Spanje.
De wekker staat op 7.00u

We vertrekken om 8.00u van de camping.

Het is 12 graden, de wind is gaan liggen en de zon komt door, prima dag om te reizen.
Het plan was eerst om niet over de tolweg te aan (we hebben toch tijd genoeg als pensionado’s), maar omdat de weersverwachting in Frankrijk zeer wisselvallig blijft, willen we toch zo snel mogelijk weg, naar de zon!

Onderweg rijden we over de rivier de Dordogne en de Gironde, het is goed te zien dat er de afgelopen nacht veel regen is gevallen, het water is donker bruin.
Weinig verkeer onderweg, zelfs rond Bordeaux kunnen we goed doorrijden.
Om 16.00u komen we aan op camping in Orio.

De camping ligt vlak bij het strand en de pier op nog geen 2 min.loop afstand.
In een half uurtje staan we en zitten heerlijk in de zon tot een uur of zeven.
’s Avonds eten we in het restaurant op de camping, voor de helft van het geld,wat we in Frankrijk kwijt waren als we uit eten gingen.
Daarna lezen we wat en spelen Rummikub, Jan wint met 2 jokers!

Vrijdag 15 september, mijn jongste zusje is jarig.
Jan haalt een stokbrood in de kamp winkel, waarna ik ws te hard bijt op het broodje en mijn ondertand er in 3 stukken uit komt. Loop ik mooi voor gek voor de komende 2,5 maanden.
We gaan vandaag San Sebastian bezoeken, 25 km hiervandaan.
De stad ligt aan een schelpvormige baai met flink uitlopende pieren waar het water met grote kracht naar binnen komt, je moet soms opzij springen om niet helemaal nat te worden van zo’n uiteenspattende golf, bij de eerste stap op de brug werden wij al beide kledder nat!
We bezoeken eerst een markthal ondergronds met vooral veel prachtige verse vis en groenten en fruit.
Het is de elegantste en mondainste badplaats van Spanje, zo staat het in de boeken.
Gezellig centrum met veel chique winkels en leuke straten vol tapas restaurants, de ene nog mooier en lekkerder dan de ander, daar kunnen wij natuurlijk niet zomaar aan voorbij gaan!
De 2 Kerken die we bezoeken zijn niet bijzonder.
Het regende af en toe een beetje, terwijl ook de zon scheen en het was 21 graden. Goed te doen dus. Soms even schuilen en dan weer een terrasje pakken.
Om 17.00u zijn we weer op de camping, waar we nog een uurtje in de zon buiten kunnen zitten en eten dan een keertje "thuis".

• 16 September 2017 - 14:20

Ria:

Leuk, jullie zo van dag tot dag te kunnen volgen. Doe rustig aan.... je hebt tijd genoeg!!

• 16 September 2017 - 16:26

Alice :

Heerlijk genieten jullie samen! Spaanse tandartsen zijn vast ook goed Ella!

• 17 September 2017 - 17:23

Anke Broere:

Wat leuk om jullie te volgen. Tandartsen heb je overal, sterkte!

• 17 September 2017 - 21:43

Margriet:

Wat leuk om met jullie mee te reizen enne je gaat echt de goede kant op met het weeer.
    Als je bedenkt dat we vorig jaar aan het verhuizen waren met 30 gr

• 18 September 2017 - 16:28

Pjotr:

Dat zijn bijna allemaal mooie berichten die ik hier lees.....vervelend van het gebit Ella! Leuk om te lezen dat jullie allemaal plaatsen aandoen waar ik ook vaak ben geweest, maar niet alles heb kunnen bekijken. Het aantal terrasjes is aanzienlijk :), lekker van genieten. Veel plezier verder en straks genieten in Salamanca, prachtig!

• 19 September 2017 - 10:18

Riet Bruggeman:

Super! En ..... we zijn helemaal niet jaloers hoor !!!! Dikke kus, Riet en mede namens Hans uiteraard. Ik schrijf, maar altijd mede namens hem dus dan weet je dat maar!

• 20 September 2017 - 10:15

Gonda:

Goedemorgen. Fijn om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Zondag heb ik de restjes die over waren van mijn verjaardag bij moe opgemaakt, we dachten dat jullie ook wel iets lekkers bij de koffie zouden nemen. Heerlijk genieten van de terrasjes en het mooie weer, Groet Gonda

• 21 September 2017 - 09:32

Marian Vis:

Leuk om te zien dat jullie zo genieten.
    ik wil ook graag alles lezen wat jullie meemaken.
    En wat jullie eten.
    kan je mijn emailadres bijvoegen zodat ik rechtstreeks bericht krijgt.
    Hartelijke groet,
    Marian